About the person
Fields of work/interest
- Management activities and functions: organizational, innovation and logistics/distribution management
- Value-based management
- Corporate management, in particular in retail (dynamics and conditions for success of operating forms in retail, e.g. shopping centers, department stores) and in the service sector (in the context of professional team sports)
- Quantitative empirical research
Latest news
See the information on the possibility of writing a thesis under Teaching
Publications
Monograph
- Wertorientierte UnternehmensführungOpen publication
- A. Faix, Organisationsgestaltung. Aachen: Shaker Verlag, 2018.Open publication
- A. Faix and J.-P. Büchler, Innovationsstrategien. Berlin: Peter Lang, 2018.Open publication
- A. Faix, Befähigung zur Innovation. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2017.Open publication
- A. Faix and J.-P. Büchler, Competitive advantage through innovation management. Dortmund: Fachhochschule Dortmund, 2016.Open publication
- G. Brüggelambert, J.-P. Büchler, G. Çakir, and A. Faix, Adaption internationaler Webauftritte von kleinen und mittelständischen Unternehmen. Berlin: Logos Verlag, 2016.Open publication
- A. Faix and K. Schütz, Kriterien zur marktorientierten Bewertung von Organisationsstrukturen. Köln: Seminar für Allgemeine BWL, Marktforschung und Marketing, Universität Köln, 2002 [Online]. Available: http://digitale-objekte.hbz-nrw.de/storage/2006/01/02/file_295/1169419.pdfOpen publication
- R. Köhler, M. Büttgen, A. Faix, and B. Mokros, Bedeutung des Marketing im Unternehmen. Köln: Seminar für Allgemeine BWL, Marktforschung und Marketing, Universität Köln, 2002 [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/322071682_Bedeutung_des_Marketing_im_Unternehmen_Teilnehmerbericht_uber_eine_empirische_ErhebungOpen publication
- A. Faix, Nutzung eigener Patente in der Unternehmenskommunikation. Köln: Seminar für Allgemeine BWL, Marktforschung und Marketing, Universität Köln, 2001 [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/322208676_Nutzung_eigener_Patente_in_der_UnternehmenskommunikationOpen publication
- A. Faix, Die Patentportfolio-Analyse als Instrument der strategischen Patentpolitik. Köln: Seminar für Allgemeine BWL, Marktforschung und Marketing, Universität Köln, 2000 [Online]. Available: http://digitale-objekte.hbz-nrw.de/storage/2006/01/02/file_382/1178071.pdfOpen publication
- A. Faix and M. Kupp, Die Operationalisierung von Kernkompetenzen. Köln: IMD, 1999 [Online]. Available: http://digitale-objekte.hbz-nrw.de/storage/2006/01/03/file_78/1188123.pdfOpen publication
- A. Faix, Patente im strategischen Marketing. Berlin: Erich Schmidt, 1998.Open publication
- A. Faix, Der Einsatz des Marketing-Assessment zur Abschätzung wettbewerbsbezogener Folgen von Produktinnovationen. Köln: IMD, 1994 [Online]. Available: https://d-nb.info/947092374Open publication
Anthology contribution
- Suddenly Hidden Champion? A Study of Internationalization PatternsOpen publication
- GEA Farm Technologies: Building Core Competencies through Internal and External GrowthOpen publication
- Widerstände von Fans gegenüber der Kommerzialisierung im deutschen Profifußball – eine Analyse empirischer Erhebungen der Jahre 2019 bis 2022Open publication
- A. Faix, “Fanerwartungen an die EURO 2024 – Ergebnisse einer empirischen Untersuchung,” in Die UEFA EURO 2024™ aus sportökonomischer Perspektive, Berlin: Erich Schmidt, 2023, pp. 94–116.Open publication
- J.-P. Büchler and A. Faix, “GEA Farm Technologies - Kernkompetenzausbau durch M & A,” in Fallstudienkompendium Hidden Champions, Wiesbaden: Springer Gabler, 2018, pp. 155–166.Open publication
- J.-P. Büchler and A. Faix, “Plötzlich Hidden Champion?,” in Fallstudienkompendium Hidden Champions, Wiesbaden: Springer Gabler, 2018, pp. 113–134.Open publication
- A. Faix, “Der Beitrag der Organisation zur Ausrichtung des Innovationsmanagements auf die Erzielung von Wettbewerbsvorteilen,” in Innovationsstrategien : Grundlagen, Gestaltungsansätze und Handlungsbedingungen, Berlin: Peter Lang, 2018, pp. 321–342.Open publication
- A. Faix, “Konsistente Gestaltung marktorientierter Innovationsstrategien,” in Innovationsstrategien : Grundlagen, Gestaltungsansätze und Handlungsbedingungen, Berlin: Peter Lang, 2018, pp. 109–134.Open publication
- A. Faix, “Zielgerichtete Stärkung des unternehmerischen Innovationsmanagements,” in Innovationsstrategien : Grundlagen, Gestaltungsansätze und Handlungsbedingungen, Berlin: Peter Lang, 2018, pp. 303–320.Open publication
- A. Faix and J.-P. Büchler, “Strategische Antizipationsfähigkeit von Unternehmen,” in Innovationsstrategien : Grundlagen, Gestaltungsansätze und Handlungsbedingungen, Berlin: Peter Lang, 2018, pp. 21–38.Open publication
- A. Faix and W. Frese, “BioGenius - Flexibilität als Handlungsgrundlage,” in Fallstudienkompendium Hidden Champions, Wiesbaden: Springer Gabler, 2018, pp. 91–109.Open publication
- A. Faix and W. Frese, “BioGenius GmbH: Strategische Neuorientierung im Spannungsfeld zwischen ‘Exploration’und ‘Exploitation,’” in Innovationsstrategien : Grundlagen, Gestaltungsansätze und Handlungsbedingungen, Berlin: Peter Lang, 2018, pp. 197–222.Open publication
- A. Faix and J.-P. Büchler, “Wettbewerbsdifferenzierung durch systematisches Innovationsmanagement,” in Innovationsstrategien : Grundlagen, Gestaltungsansätze und Handlungsbedingungen, Berlin: Peter Lang, 2018, pp. 285–302.Open publication
- J.-P. Büchler and A. Faix, “Kontingenzansatz zur integrierten Planung der internationalen Innovationsvermarktung,” in Yearbook of Market Entry Advisory 2016 : Communication in International Business, Berlin: Epubli, 2016, pp. 121–144.Open publication
- A. Faix, “Stärkung der Beziehung zwischen Wirtschaft und Wissenschaft,” in Innovationserfolg, Frankfurt am Main: PL Academic Research, 2015, pp. 257–272.Open publication
- J.-P. Büchler and A. Faix, “Erfolgsfaktor Innovationsmanagement,” in Innovationserfolg, Frankfurt am Main: PL Academic Research, 2015, pp. 27–58.Open publication
- J.-P. Büchler and A. Faix, “Vermarktung von Innovationen,” in Innovationserfolg, Frankfurt am Main: PL Academic Research, 2015, pp. 173–202.Open publication
- A. Faix, “Koordination zwischen Marketing und F&E,” in Innovationserfolg, Frankfurt am Main: PL Academic Research, 2015, pp. 223–240.Open publication
- J.-P. Büchler and A. Faix, “Unternehmenserfolg durch Innovationsexzellenz,” in Innovationserfolg, Frankfurt am Main: PL Academic Research, 2015, pp. 13–26.Open publication
- M. Bergmann and A. Faix, “Aufgaben und Instrumente des Controlling,” in Controlling als Instrument der Unternehmensführung, Berlin: wvb, 2007, pp. 41–52.Open publication
- A. Faix, “Empirische Fundierung des Organisations-Audit,” in Controlling als Instrument der Unternehmensführung, Berlin: wvb, 2007, pp. 103–132.Open publication
- A. Faix, “Wettbewerbsorientierte Aspekte des Lieferantencontrolling,” in Controlling als Instrument der Unternehmensführung, Berlin: wvb, 2007, pp. 291–302.Open publication
- A. Faix, “Patentportfolio als Instrument des Patentcontrolling in High-Tech-Unternehmen,” in Controlling als Instrument der Unternehmensführung, Berlin: wvb, 2007, pp. 373–402.Open publication
- A. Faix, “Patentportfolio-Analysen als Instrumente des strategischen Patentmanagements,” in Immaterielle Vermögenswerte, Berlin: Erich Schmidt, 2006, pp. 279–298.Open publication
- A. Faix, “Antizipative Organisationsentwicklung als Aufgabe des Gründungsmanagements,” in Jahrbuch Entrepreneurship 2003/04, Berlin: Springer, 2004, pp. 121–142.Open publication
- A. Faix, “Markt- und Konkurrentenanalysen als Instrumente des Gründungsmarketing,” in Gründungsmanagement, Wien: R. Oldenbourg Verlag, 2001, pp. 207–218.Open publication
- A. Faix, A. C. Kemper, and R. Köhler, “Integrating brand strategies after an acquisition,” in Understanding marketing, Chichester: Wiley, 2000, pp. 73–84.Open publication
- A. Faix, A. C. Kemper, and R. Köhler, “Schwarzkopf & Henkel Cosmetics - Integration von Markenstrategien nach einer Akquisition,” in Fallstudien zur strategischen Markenführung, Köln: IMD, 1998, pp. 1–20.Open publication
- A. Faix, S. Schwamborn-Epple, and R. Köhler, “WILO GmbH - dealing with a subsidiary in crisis,” in Cases in marketing, London [u.a.]: Sage, 1997, pp. 75–91.Open publication
- A. Faix, S. Schwamborn, and R. Köhler, “Der WILO-EMB-Fall,” in Marketing-Erfolg trainieren, Stuttgart: Schäffer-Poeschel, 1994, pp. 109–132.Open publication
Conference paper
- A. Faix, “Organisational design of a library,” in EBSLG Annual General Conference, 2011, pp. 19–28.Open publication
- A. Faix and M. Kupp, “Kriterien und Indikatoren zur Operationalisierung von Kernkompetenzen,” in Aktionsfelder des Kompetenz-Managements, 2002, pp. 29–58.Open publication
- A. Faix, “Verankerung der Marktorientierung in neuen Unternehmen als Aufgabe des Gründungsmanagements,” in Gründungsforschungs-Forum 2001, 2002, pp. 177–191.Open publication
- A. Faix, “Patente als Instrumente des Gründungsmanagements,” in Gründungsforschungs-Forum 2000, 2001, pp. 275–290.Open publication
Journal article
- Krise? Welche Krise?Open publication
- Bicultural Brand Positioning in International Markets: Exploring Potential Challenges in the Context of Consumer Cultures Associated with Human Rights ControversiesOpen publication
- S. B. Bauers, J. Lammert, A. Faix, and G. Hovemann, “Club members in German professional footbal and their attitude towards the ‘50-1 rule,’” Soccer & Society, vol. 21, no. 3, 2019.Open publication
- C. Konen and A. Faix, “Innovationsfähigkeit von Hochschulen,” Hochschulmanagement : HM ; Zeitschrift für die Leitung, Entwicklung und Selbstverwaltung von Hochschulen und Wissenschaftseinrichtungen, vol. 12 (2017), no. 2+3, pp. 69–78, 2017.Open publication
- A. Faix, “Ideen brauchen Freiräume,” Ruhrwirtschaft : das regionale Unternehmermagazin, no. 11, pp. 42–42, 2015.Open publication
- J.-P. Büchler and A. Faix, “Innovation ist messbar,” Ruhrwirtschaft : das regionale Unternehmermagazin, no. 1, pp. 52–53, 2015.Open publication
- A. Faix, “Die Wertkette als Methode zur Gestaltung,” Wissenschaftsmanagement : entscheiden, führen, gestalten : Jahresband, vol. 19 (2013), no. 5, pp. 32–37, 2013.Open publication
- U. Gerhards, C. Köller, A. Faix, and M. Volkmann, “‘Enabling innovation,’” Wissenschaftsmanagement, vol. 19, no. 2, pp. 32–37, 2012.Open publication
- A. Faix, T. Groll, J. R. Hofnagel, and S. Quarg, “Urheberrecht behindert praxisorientierte Lehre,” Die neue Hochschule : DNH ; für anwendungsbezogene Wissenschaft und Kunst, no. 6, pp. 242–243, 2011.Open publication
- A. Faix, “Mehrdimensionale Steuerung der Innovationsfähigkeit von Unternehmen,” Kairos : Berichte des Instituts für Angewandte Managementforschung, no. 1, pp. 6–27, 2011.Open publication
- A. Faix and K. Zorn, “Abstimmung von Unternehmen und Markt als Kernaufgabe der strategischen Unternehmensführung,” Kairos : Berichte des Instituts für Angewandte Managementforschung, pp. 6–23, 2009.Open publication
- A. Faix, “Gestaltung der Marketing-Organisation im Zeichen der Marktorientierung,” Kairos : Berichte des Instituts für Angewandte Managementforschung, no. 1, pp. 106–125, 2008.Open publication
- A. Faix, “Permission Marketing,” Die Betriebswirtschaft, pp. 349–351, 2003.Open publication
- A. Faix, “Rezension zu: Entwicklung und Aufbau von Kernkompetenzen, Christian Homp,” Management Revue, no. 1, pp. 26–34, 2002.Open publication
- A. Faix, “Wenn der Kunde noch mehr Werbung will,” New management, no. 8, pp. 44–49, 2002.Open publication
- A. Faix, “Die Patentportfolio-Analyse,” Zeitschrift für Planung, vol. 12, no. 2, pp. 141–158, 2001.Open publication
- A. Faix, “Attraktivität und Stärke bestimmen,” Wissenschaftsmanagement, vol. 7, no. 1, pp. 14–18, 2001.Open publication
- A. Faix, “Patentmanagement,” Wirtschaftswissenschaftliches Studium : Wist ; Zeitschrift für Ausbildung und Hochschulkontakt, pp. 517–522, 2001.Open publication
- A. Faix, “Marktforschung,” Das Wirtschaftsstudium, pp. 191–192, 2000.Open publication
- A. Faix, “Patentmanagement mit der Patentportfolio-Analyse,” IO-Management, vol. 69, no. 5, pp. 44–47, 2000.Open publication
- A. Faix and M. Büttgen, “Neue Entwicklungen im Marketing,” Das Wirtschaftsstudium, no. 4, pp. 496–500, 1999.Open publication
- A. Faix, “Strategisches Marketing,” Das Wirtschaftsstudium, no. 7, pp. 787–788, 1998.Open publication
- A. Faix, “Michael E. Porter - Verfechter einer nachhaltigen Wettbewerbsorientierung,” Das Wirtschaftsstudium, pp. 1413–1416, 1998.Open publication
- A. Faix and W. Görgen, “Das ‘Konstrukt’ Wettbewerbsvorteil,” Marketing, vol. 16, no. 3, pp. 160–166, 1994.Open publication
Anthology
- A. Faix and J.-P. Büchler, Eds., Innovationsstrategien : Grundlagen, Gestaltungsansätze und Handlungsbedingungen. Berlin: Peter Lang, 2018.Open publication
- J.-P. Büchler and A. Faix, Eds., Innovationserfolg. Frankfurt am Main: PL Academic Research, 2015.Open publication
- M. Bergmann and A. Faix, Eds., Controlling als Instrument der Unternehmensführung. Berlin: wvb, 2007.Open publication
Working paper/research report
- A. Faix, J.-P. Büchler, and S. J. Stuber, “Erfolg im Innovationsmanagement durch ganzheitliches Problemlösungsverständnis,” Fachhochschule Dortmund, Dortmund, 2016 [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/312320771_IHK-InnoMonitor_2016_Erfolg_im_Innovationsmanagement_durch_ganzheitliches_ProblemlosungsverstandnisOpen publication
- A. Faix and J.-P. Büchler, “Analysen zum Einfluss des Innovationsmanagements auf Innovations- und Unternehmenserfolge,” 2016.Open publication
- A. Faix and J.-P. Büchler, “Competitive advantage through innovation management,” 2015.Open publication
Scientific lecture
- Erwartungen der Fans an die EURO 2024. Ergebnisse empirischer UntersuchungenOpen publication
- Bewertung des Engagements von Investoren im deutschen Profifußball – Ergebnisse einer FanbefragungOpen publication
- Kriterien und Indikatoren zur Messung der Club Governance deutscher professioneller Fußballclubs – Konstruktion und erste ValidierungOpen publication
- A. Faix and C. Müller, Berücksichtigung von Nachhaltigkeit als zeitgemäße Managementaufgabe. 2023.Open publication
- A. Faix, Was erwarten Fans von der EURO 2024? 2023 [Online]. Available: https://www.accadis.com/images/accadis/sportmanagement-tage-2023-faix.pdfOpen publication
Teaching
Thesis: Sustainability in professional soccer
I am awarding a thesis (as a Bachelor's or Master's thesis) on the topic: Sustainability of a professional football club. The work can be started immediately. It is possible to draw on data from a current, comprehensive fan survey of professional clubs from the Bundesliga and Bundesliga 2, which subjects the clubs to a comprehensive evaluation. If you are interested, please contact me at axel.faixfh-dortmundde Please feel free to write to me if you have any questions in advance. Best regards, Axel Faix